• /
  • /

Wizerunek kosmetologa ― czym jest, jak go zbudować i jak o niego dbać

W nowoczesnym świecie biznesu nie da się nie wiedzieć, czy jest wizerunek firmy. Nie ma znaczenia, czy chodzi o dużą korporację, czy o kameralny salon kosmetyczny w małej miejscowości ― reputacja i renoma firmy decydują o ich sukcesie finansowym.
Wśród właścicieli małych firm istnieje po części błędnie przekonanie o tym, że wizerunek to coś, co tworzy się samo i zależy jedynie od tego, jak firma się spisuje na rynku. Oczywiście, jakość świadczonych usług jest kluczowym czynnikiem, dzięki któremu będziemy mieli stałych klientów, ale działa to tylko do pewnego momentu ― nastąpi chwila, w której wewnętrzny potencjał będzie wyczerpany i kiedy właściciel albo zgodzi się na zatrzymanie się w danym punkcie swojej drogi sukcesu, albo przemyśli, jakie działania może podjąć, żeby osiągnąć prawdziwą popularność.
Dziś opowiemy w szczegółach, czym jest wizerunek gabinetu kosmetycznego i dlaczego warto o niego dbać.

Myśl nie tylko nowocześnie, ale też przyszłościowo

Dzisiaj każdy właściciel biznesu musi zdawać sobie sprawę z tego, jak ważna jest jego działalności w sieci internetowej. Można uważać, że firma, która nie jest reprezentowana w internecie, w ogóle nie istnieje, ponieważ większość usług i towarów sprzedawana jest nie offline, tylko za pośrednictwem różnorodnych narzędzi promowania sieciowego.
Przypomnijmy sobie, jak dla nas zazwyczaj wygląda proces zakupu ― wchodzimy na Google, wyszukujemy produkt, zapoznajmy się ze szczegółową informacją, porównujemy różne oferty i dopiero później dokonujemy zakupu.
Reprezentacja firmy w internecie kojarzy nam się z dużą stroną internetową, która z kolei się wiąże z dużymi wydatkami na tworzenie, wypełnienie, promowanie itd. Jednak jeśli chodzi o sektor usług kosmetycznych, narzędzie to nie jest aż takie koniecznie ― całkiem wystarczy założyć konto komercyjne na portalach społecznościowych.
Możesz tym się zająć samodzielnie ― poniekąd to czysta przyjemność ― albo zlecić specjalistom od SMM (Social Media Marketing).
W fazie początkowej Twojego funkcjonowania na portalach społecznościowych polecamy poświęcić chwilę czasu na samodzielne opanowanie tej dziedziny, ponieważ jest ona niezwykle wzbogacająca dla właściciela firmy.
Jest to doskonały sposób na prezentację firmy, kontaktowanie się z klientami, przedstawianie swojej oferty i promowanie poszczególnych usług.
Możesz tym się zająć samodzielnie ― poniekąd to czysta przyjemność ― albo zlecić specjalistom od SMM (Social Media Marketing).
W fazie początkowej Twojego funkcjonowania na portalach społecznościowych polecamy poświęcić chwilę czasu na samodzielne opanowanie tej dziedziny, ponieważ jest ona niezwykle wzbogacająca dla właściciela firmy.

Jaką mam reputację ― skąd można się o tym dowiedzieć?

O swojej reputacji i opiniach klientów możesz się tak samo dowiedzieć w internecie ― zaczynając od opinii w Googlu a kończąc na tym dziale w profilu firmy na Facebook czy Instagram.
Znów też mamy kolejne argumenty za kontem na portalach społecznościowych ― tu klienci mogą napisać o swoich wrażeniach po wizycie w Twoim salonie i zachęcić innych potencjalnych klientów. Taka reklama jest wręcz bezcenna w budowaniu wizerunku firmy.
Ważne jest reagowanie na pozostawiane opinie ― szczególnie gdy są negatywne. Trzymaj kontakt z niezadowolonym klientem, pokaż publicznie, że Ci zależy na zachowaniu dobrych relacji i poprawie jakości swoich usług, odpowiadaj na komentarze.

Co składa się na wizerunek firmy?

Głównymi składnikami profesjonalnego wizerunku kosmetologa są:
  • autoprezentacja offline ― jak wygląda Twój salon, jaką reputacją cieszy się wśród klientów, co o Tobie się mówi po odwiedzeniu Twojego salonu
Nota Bene: dla pracownika branży beauty bardzo ważny jest wygląd ― musi być schludny i zadbany, w innym przypadku wygląda to na to, że “szewc bez butów chodzi”
reputacja w kręgu kosmetologów ― jeśli Twój salon jest znany i szanowany wśród kolegów z branży, w tym też konkurentów, to znaczy, że udało Ci się osiągnąć popularność
  • reputacja online ― opinie klientów zamieszczane na stronach internetowych (Twoim profilu, fanpage oraz stronach-agregatorach zawierających niezależne info o firmach z określonej branży).
Przytoczymy kilka cennych rad dotyczących tego, jak się prawidłowo zachować w sieci ― jakie wpisy zamieszczać, jak prowadzić kampanie reklamowe, jak podobać się klientom i zachęcać użytkowników do subskrybowania Twojego profilu i, ewentualnie, skorzystania z Twoich usług.

Doskonałość nie ma granic ― nieustanne szkolenia.

Kosmetologia estetyczna jest bardzo dynamicznie rozwijającą się branżą, co zobowiązuje kosmetologa do ciągłego nadążania za nowostkami rynku. Najlepszą opcją na to są specjalistyczne szkolenia, warsztaty, konferencje, targi, konkursy i zjazdy. Na tych wydarzeniach poznasz, co nowego pojawiło się na rynku, nawiążesz kontakty z kolegami i poprawisz swoją reputację w oczach klientów ― koniecznie masz zamieszczać informacje o każdym podobnym wypadzie na swoich stronach internetowych, żeby klienci wiedzieli, że ciągle się rozwijasz, należysz do prawdziwych profesjonalistów i jesteś w stanie zaoferować najlepsze i najnowsze rozwiązania kosmetyczne.
Najlepszą opcją na to są specjalistyczne szkolenia, warsztaty, konferencje, targi, konkursy i zjazdy.

Bądź na czasie ― wprowadzaj nowostki

Jak już zaznaczyliśmy powyżej, technologie kosmetyczne nie stoją w miejscu i ciągle oferują nowsze i doskonalsze rozwiązania ― Twoim obowiązkiem jest jak najszybsze wprowadzenie tych innowacji!
Jeśli Twój lokal będzie pierwszym salonem w Twoim mieście, który zaoferuje i należycie wypromuje nowy zabieg kosmetyczny ― wykroczysz poza granice konkurencji. Jeśli zaś nie udało się zdobyć palmy pierwszeństwa, pospiesz się z wprowadzeniem danej usługi, żeby nadążyć za konkurentami.
Nie zapominaj też o tym, że do salonów kosmetycznych często uczęszczają klienci (klientki), ponad wszystko kochający innowacje ― zależy im na tym, by skorzystać z tego, co najnowsze i najlepsze. To jest jedna z Twoich grup docelowych.
Co z ostatnich nowostek rynku możemy polecić?
  • zabieg hydrabrazji z Zemits Hydroluxx ― wyjątkowa technologia bezinwazyjnego peelingu, uniwersalna pod względem typu cery i sezonu
  • kawitacja ultradźwiękowa z Zemits Statur Pro + masaż próżniowy / presoterapia z Zemits Sisley ― jeden z hitów wśród zabiegów modelujących, efekty są w stanie naprawdę zaskoczyć klientów (do -4 cm w obwodach po jednym zabiegu).
Bądź uczciwy wobec klientów. Umieszczając treści na swojej stronie bądź profilu, nie próbuj sprzedać tego, z co nie wierzysz, kierując jedynie racją dochodu. Dbaj o to, by informacje były pożyteczne dla klienta ― w taki sposób zdobędziesz zaufanie, co jest najcenniejsze w procesie sprzedaży. Nie “wciskaj” niepotrzebnych produktów lub usług, udzielaj wartościowych rad i rekomendacji.

Nie przesadzaj z reklamą. Dobre konto komercyjne na portalu społecznościowym nie może wyglądać jak deska ogłoszeń reklamowych ― na 1 wpis reklamowy na przypadać 5-7 wpisów o treści informacyjnej, rozrywkowej lub wciągającej. Przesycona reklamą strona nie podnosi ilość sprzedaży, lecz ją obniża.

Najlepsze od najlepszych. Masz dbać o to, by Twój salon porządnie się prezentował ― pod tym względem najlepszym sposobem na bycie “extra” jest najnowszy sprzęt kosmetyczny. Przestarzałe urządzenia wywołują wątpliwości co do jakości zabiegów i Twojego dobrobytu jako firmy.
Oprócz renomy, z nowym sprzętem zdobędziesz też klientów dla usług, których nie mają Twoi konkurenci ― na przykład, z nowoczesnym kombajnem kosmetycznym Zemits Verstand PRO masz do dyspozycji 6 popularnych metod zabiegowych, które możesz łączyć w wyjątkowe kompleksy zabiegowe. Takie kompleksy pielęgnacyjne to prawdziwy hit w USA i Europie, ponieważ charakteryzują się bardzo wysoką elastycznością ― da się je dopasować do potrzeb każdego klienta, w tym o cerze suchej, dojrzałej, nadwrażliwej lub problematycznej. Nowoczesne urządzenie będzie też nieprzeciętną ozdobą dla salonu, o ile sprzęty te wyróżniają się stylowym designem, co nie może nie urzekać klientów.

Bądź pomocny. Masz być cennym źródłem wiedzy dla Twoich klientów:
  • opowiadaj o zasadach pielęgnacji domowej;
  • przeprowadzaj szkolenia na temat wyboru kosmetyków czy rozpoznawania typu cery;
  • umieszczaj informacje o najnowszych technologiach i ich specyfice.
Bezinteresowne pomaganie ludziom owocuje wdzięcznością ― klient ufa ośrodkowi, z którego już zaczerpnął cenną wiedzę, i najwidoczniej zdecyduje się na skorzystanie z jego usług.
Współpracuj. Ma być o Tobie głośno ― uczęszczaj na wszystkie możliwe imprezy branżowe w Twoim mieście, wybieraj się na targi i staże krajowe i zagraniczne. W taki sposób zbudujesz renomę wśród kolegów z branży i staniesz się niewątpliwym autorytetem dla innych. Masz wybierać się na takie wydarzenia regularnie, żeby nadążyć za rozwojem technologii kosmetycznych i stać się numerem jeden na rynku lokalnym.
Po jakimś czasie organizuj też własne wydarzenia ― dla klientów bądź też dla kosmetologów. Tak zdobędziesz status tutora i lidera opinii ― konkurenci będą się uczyć od Ciebie jako prekursora branży. Popularność wśród konkurentów jest też popularnością wśród klientów ― nie da się ominąć ośrodka, który dyktuje trendy i ustala kierunek rozwoju branży.
Wyjaśniliśmy więc podstawowe zasady budowania skutecznego wizerunku firmy ― jak widzisz, nie ma tu nic trudnego, wystarczy tylko poświęcić czas i trochę wysiłku na to, by ruszyć do przodu jako godna zaufania firma. Masz wejść w tą aktywność i regularnie działać na rzecz swojego wizerunku, a w pewnym momencie Twój wizerunek zacznie pracować na Ciebie.